Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

Ansökningstiden till Ledarskapsakademins följande program öppen 05.04 - 26.04.

Vill du fördjupa dig i samhällsfrågor, skapa nätverk och utvecklas till en god ledare och samhällspåverkare? Vi söker dig, driftig, tvåspråkig och i åldern 25-32 år till vår utbildning som startar i höst. Ledarskapsakademin erbjuder utbildning i ledarskap, kunskap och insikter i aktuella samhällsfrågor och kontakter till dagens samhällspåverkare. Alumnverksamheten  erbjuder alla som gått i kursprogrammen ett värdefullt nätverk, samt möjlighet att delta i olika evenemang och utbildningar.

Ansökan görs via Ledarskapsakademins hemsida. Mera info hittar du här:  www.akademin.fi, samt på på Facebook, Instagram och LinkedIn. Aktuellt

63998_t.jpg

De finska kommunerna i jämförelse med de tyska förbundsländerna

De europeiska länderna är mycket olika till sin struktur. Inte endast kulturerna, språken och storleken på länderna varierar, utan även ländernas administrativa struktur skiljer sig väldigt mycket från varandra. Fungerar de finska kommunerna liknande som de tyska förbundsländerna?
63934_t.jpg

Årets Karlspristagare Emmanuel Macron och hans kamp för ett liberalare Europa

På onsdag firades Europadagen och under dagen kunde man se flera inlägg på sociala medier som förespråkade ett ökat europeiskt samarbete. En annan som nyss firat årsdag som president, och som under det gångna året talat om ökat europeiskt samarbete, är nämligen årets mottagare av det tyska Karlspriset, Frankrikes president Emanuel Macron. Han tilldelades priset igår.
63842_t.jpg

March for Our Lives och vapenlagar

Studentrörelser har historiskt spelat en viktig roll i social och politisk utveckling. USA är inget undantag. Här har det förekommit flera stora protester och marscher speciellt efter tillträdet av den nuvarande administrationen. Den rekordstora kvinnomarschen var ett bra exempel på det vidspridda missnöjet i landet. Här har den färskaste rörelsen, March for Our Lives, också fått en hel del uppmärksamhet. Hur har studentrörelserna i USA sett ut förut och vad går den nyaste ut på?

Evenemang

Inga händelser på kommande