Here we go again!

Efter en paus på över en månad är det äntligen dags för den andra debatten mellan det republikanska partiets presidentkandidater. Inför den första skrev jag ett blogginlägg – och lovade återkomma. So here we go again.

Det förra inlägget hittar du här. Den första debatten blev en Donald Trumpshow utan like. Tittarsiffrorna var också ofattbart stora – 24 miljoner tittare såg debatten, den mest sedda någonsin. Trump lyckades efter debatten spela martyr och håna den ytterst populära utfrågaren Megyn Kelly, eftersom han upplevde sig utsatt. Det var i och för sig en helt korrekt iakttagelse, Kelly gick åt Trump medan andra kandidater kom lättare undan. Efterspelet gav i alla fall Trump synlighet och hans segertåg i opinionsmätningarna har fortsatt. Det är nog inte smart att räkna ut honom längre, trots att det otvivelaktigt känns ganska främmande att en kandidat som Trump skulle hållas etta speciellt länge. Det faktum att tvåan i opinionsmätningarna efter debatten blivit Ben Carson, en annan outsider utan nån som helst politisk erfarenhet visar i alla fall på att väljarna är trötta på det politiska etablissemanget. Eventuellt är det en viktigare iakttagelse än att Trump skulle vara så mycket mera populär. Att svara ”Trump” när opinionsinstitutet ringer är ett sätt att säga att man inte är nöjd med hur det republikanska etablissemanget agerar.

Liknande tendenser syns på den demokratiska sidan, fast det är en annan historia vi får återkomma till vid tillfälle. Intressant värre blir det i alla fall att följa med hur det här utvecklas!

Den här gången möts 11 kandidater i Simi Valley i Kalifornien, på president Reagans bibliotek – och förväntningarna är igen högt uppskruvade. Efter att Trump totalt dominerat agendan i en månads tid, måste övriga kandidater göra väl ifrån sig för att ha en chans. Till skillnad från debatt ett är nu också Carly Fiorina med, och gör att kandidaterna är elva på bästa sändningstid. Övriga är igen Donald Trump, Ben Carson, Jeb Bush, Scott Walker, Ted Cruz, Rand Paul, Marco Rubio, Mike Huckabee, Chris Christie och John Kasich. En debatt för de som klarat sig sämre i opinionsmätningarna hålls igen innan – av de kandidater som var med sist har Texas tidigare guvernör Rick Perry gett upp och avslutat sin kampanj.

Debatten hålls som sagt i Reagans bibliotek i Kalifornien, av tradition grundas bibliotek för alla presidenter på nån plats som varit viktig för presidenten. Platserna är snarare besökscenter med information om presidentens liv, och fungerar ofta också som tankesmedjor där presidentens politiska arv förvaltas. Var därför säker på att kandidaterna både jämför sig med president Reagan, och hyllar dennes politik mera än en gång.

Jeb Bush, etablisemangets främsta kandidat, och den som borde ta hem nomineringen om allt funerar som det ska, kommer att behöva göra väl ifrån sig. Trump har hånat Bush och sagt att han ser trött ut och saknar den energi som krävs, något som säkert fått arbetsnarkomanen Bush att koka inombords. Det blir synnerligen intressant att se hur Bush svarar på utmaningen.

Carly Fiorina vann den lilla debatten senast, den som ordnades för kandidater med mindre än 10% i opinionsmätningarna. Hon har nu lyfts upp, och kommer att uppmärksammas lite extra. Hennes sansade och sakkunniga attityd har imponerat på kommentatorerna, även om stödet i opinionsmätningarna inte tagit fart.

Fox News debatten i augusti visade sig omöjlig att se på i direktsändning – nu är det CNN som står värd, vi får hoppas att det lyckas bättre. CNN lovar att streamen ska vara öppen. Vi håller tummarna. Debatten i Kalifornien börjar kl 3 på morgonen den 17.9 finsk tid. Den lilla debatten börjar två timmar tidigare, kl 1.

Andreas Elfving, politiskt sakkunnig vid Svenska Bildningsförbundet