Historisk vår på kommande i USA

Varje vecka fram tills juni kommer Mariette Hägglund att skriva en kolumn om Trumps administration. Kolumnen publiceras på Svenska Bildningsförbundets webbsida. Hägglund bor i Washington DC och jobbar vid Liberal Praktik på Center for Transatlantic Relations, SAIS, Johns Hopkins i Washington D.C. Hon började som praktikant på våren 2016 och fick därefter förlängt arbetskontrakt för sammanlagt ett år framåt.

Mariette Hägglund är Visiting Fellow i Center for Transatlantic Relations, CTR i Washington DC.

Året 2016 har minst sagt varit ett tumultuariskt år med allt från Brexit och Isis terrordåd till USA:s presidentval och finska regeringens reformplaner. Framför allt har presidentvalet varit ett av årets största nyheter, och resultaten följdes med överallt i världen – med ett resultat som chockerade även de mest erfarna politikerna i D.C.

På två veckor har den nya administrationen gjort en hel del radikala beslut, vilket har väckt ilska och oro hos hans kritiker, medan hans supportrar anser att han levererar de löften han gav under sin kampanj. Ett av besluten som varit mest på tapeten är hans verkställande order förra veckan som reglerade inresekraven för både flyktingar och dem med green card eller visum i kraft från Irak, Iran, Libyen, Somalia, Syrien, Sudan och Yemen. Detta fick den stora massan samt ministrar och andra högtuppsatta tjänstemän att gå i tak och protestera. En federal domare stoppade förbudet, varefter justitieministeriet och Trump-administrationen överklagade beslutet, vilket appellationsdomstolen meddelade igår på söndagen att den inte godkänner.

I motsats till republikanerna, som traditionellt varit rätt liberala gällande handelsavtal, vill Trump dra sig ur TPP (Trans Pacific Partnership) och förhandla NAFTA (North American Free Trade Agreement) på nytt till att vara ”mer gynnsam för amerikanerna”. TTIP förhandlingarna fick sin dödsdom då den belgiska regionen Vallonien röstade nej till avtalet, men troligtvis skulle Trump ha ansett att även det avtalet var katastrofalt ur ett amerikanskt perspektiv.

I sin ”Kinapolitik” förhåller sig Trump kritiskt mot ”Ett-Kina-politiken”, och i motsats till Obama, har han inte förhållit sig neutral till konflikten om det sydkinesiska havet. Samtidigt har Trump tagit avstånd från hela dialogen om klimatförändringen och försäkrar att kolgruvor kommer att återupplivas och jobb inom den industrin att hållas kvar. Ironiskt nog har Kina, som visserligen fortfarande är den största kolproducenten, meddelat att de tänker investera över 300 miljarder euro i förnybar energi inom de närmaste åren och dessutom tagit rollen stjärnrollen under klimatavtalsmöten. Valet av Scott Pruitt som chef för EPA (Environmental Protection Agency) bådar inget gott på den fronten, men vilka de vidare konkreta handlingarna kommer att vara förblir att se. Inrikes- och utrikespolitiskt ändrar sig situationen dag för dag och listan på aktuella ämnen att följa denna vår är ändlös.

Mariette Hägglund