Svenska Bildningsförbundet sammanför den finlandssvenska och tvåspråkiga befolkningen, främjar en levande bildningsverksamhet och en konstruktiv samhällsdiskussion. Förbundet befrämjar förståelsen för det internationella samfundet och för den europeiska integrationsutvecklingen.

Svenska Bildningsförbundet ordnar kurser, seminarier och konferenser, organiserar studiecirkel- och annan utbildningsverksamhet. Bildningsförbundet bygger nätverk mellan olika intressent- och kunskapsgrupper som delar förbundets målsättningar.

Svenska Bildningsförbundets verksamhet indelas i fem verksamhetsområden: ordinarie utbildning och seminarieverksamhet, tankesmedjan Agenda, Liberal praktik och Ledarskapsakademin samt samarbetsprojekt. Dessa verksamhetsområden verkar under Svenska Bildningsförbundet.

61951_t.jpg

Äntligen reformeras familjeledigheten

Nu krävs en omfattande reform som inte bara skrapar på ytan, skriver tankesmedjan Agendas verksamhetsledare Mattias Fagerholm.
61629_t.jpg

Kommer ALDE-gruppen och Macron alliera inför EU-val 2019?

President Emmanuel Macron är liberalismens nya posterboy i Europa. Spekulationerna om att hans parti La Republique En Marche! (LRM) skulle bli medlem av ALDE-gruppen (Alliance of Liberals and Democrats for Europe) har cirkulerat under hösten. I december, under ALDE-partiets kongress, fick spekulationerna mera luft under vingarna då flera ledare från europeiska liberala partier gav uttalanden om att de vill locka den franska presidentens parti med i den liberala europeiska familjen.
61623_t.jpg

Vad betyder Doug Jones seger i Alabama för Trumps politik?​

Senatsvalet i Alabama resulterade i en knapp vinst för demokraternas Doug Jones, som vann med 49,9 procent mot Roy Moores 48,4 procent. Demokraternas valseger var historiskt betydelsefull eftersom Alabama traditionellt har varit en republikansk stat och senast valde in en demokrat i senaten för 25 år sedan. Dessutom har valresultatet stor betydelse för Trumps möjligheter att driva igenom sin politik. Det ger också en föraning om läget inför mellanårsvalen till kongressen nästa år.

Evenemang

Tis
23.1

Agenda: Så borde vårdreformen göras

Välkommen till tankesmedjan Agendas seminarium om vårdreformen.
Torgare prästgård
Ons
14.2

Fin, Swe & NATO – Did Trump Change Everything?

On Wednesday 14 February 2018, 10:00-12:00 At G18, Yrjönkatu 18, Helsinki
G18