Nordens tid är nu

13 Juli 2017, 13:30 - 14:45

Välkommen till tankesmedjan Agendas och Nordiska ministerrådets gemensamma diskussion "Nordens tid är nu" under SuomiAreena i Björneborg.

Det ska gå att flytta, pendla, studera och bedriva näringsverksamhet över gränserna i Norden utan att man ska behöva riskera att hamna mellan stolarna eller hindras av oklara lagar och regler. Ett öppet Norden gagnar alla parter.

Omkring 65 000 nordiska medborgare bor i ett nordiskt land och arbetar i ett annat. Tillsammans bidrar dessa personer med flera miljarder euro till den nordiska ekonomin. Trots att de nordiska länderna har integrerat sina arbetsmarknader, finns det hinder kvar som bromsar jobb och tillväxt i Norden.

Många utmaningar inom gränshinderarbetet handlar om sociala rättigheter och om skattefrågor. Också andra sektorer har frågor som bör lösas för att skapa ett bättre och smidigare Norden, t.ex. då det kommer till erkännande av yrkeskvalifikationer eller erhållandet av vuxenutbildningsstöd för gränsarbetare.

Vilka utmaningar och gränshinder har vi kvar och hur ska vi intensifiera vår gemenskap? Hur kan vi tillsammans göra Norden till världens mest integrerade region och genom detta stärka den nordiska rösten globalt?

I diskussionen medverkar:

Juho Eerola vice president, Nordiska rådet