Sydafrika kan snart få en ny president - Blir det någon av dem?

08.12.2017 kl. 11:41
Den 16 – 20 december 2017 kommer African National Congress (ANC) välja ny ordförande för partiet. Nuvarande ordförande för ANC, Jacob Zuma, kommer att stiga ned från ordförandeposten efter tio år som ordförande.

Nkosazana Dlamini-Zuma, Cyril Ramaphosa och Jacob Zuma tillsammans på ett evenmang i August 2016. (Från höger Cyril Ramaphosa, Jacob Zuma, Nkosazana Dlamini-Zuma, och Bathabile Dlamini) Flickr.com

Blir någon av dem Sydafrikas nästa president?

African National Congress har regerat i Sydafrika ända sedan det första demokratiska valet hölls 1994. ANC har ett enormt arv att förvalta, och kommer alltid att vara det parti som frigjorde Sydafrika från apartheidens grepp. Det ANC som existerade under Nelson Mandela är ändå inte det ANC existerar nu. De senaste åren har ANC kämpat med korruptionsskandaler och ett förvärrat ekonomiskt läge i Sydafrika. De här problemen har återspeglats i vallokalerna och ANC har förlorat röster åt både Democratic Alliance (DA) och Economic Freedom Fighters (EFF). ANC fick ändå över femtio procent av rösterna i både det senaste kommunalvalet 2016 och i det senaste regionala och nationella valet 2014 men det är en klar minskning från de nästan 70 procent partiet har erhållit i vissa tidigare val.

En opopulär president

Vad beror det dalande väljarunderstödet egentligen på? En enskild politiker kan aldrig vara den enda orsaken till ett minskat understöd, men Sydafrikas nuvarande president Jacob Zuma är en mycket omtvistad personlighet. Jacob Zuma har varit president i landet sedan 2009 och ordförande för ANC sedan December 2007, när han vann mot dåvarande ordförande för ANC och dåvarande president i Sydafrika, Thabo Mbeki. Under sin politiska karriär har Zuma mött på stora rättsliga problem. Han blev anklagad för korruption och svindleri redan i början av 2000-talet, men dessa anklagelser lades 2009 ned av Sydafrikas National Prosecuting Authority, eftersom det hade skett politisk ingripande i det rättsliga ärendet. Beslutet att lägga ner fallet ifrågasattes redan då, men fallet har nyligen varit i domstolen igen. I oktober konstaterade Sydafrikas Högsta Appellationsdomstol att det inte fanns något understöd i rättsläran att lägga ned fallet mot Zuma, vilket betyder att President Zuma idag har 783 fall av korruption, svindleri, bedrägeri och penningtvätt mot sig. Vad detta kommer att leda till under de närmaste åren är svårt att säga, men det är alldeles klart att hans otaliga korruptionsskandaler gjort honom väldigt opopulär.

Efter tio år som ANC:s ordförande stiger Jacob Zuma nu ner från posten. Istället ska de runt 5000 delegater som deltar på ANC:s konferens välja en av sex kandidater till ny ordförande. Varför har ANC:s val av ordförande så stor betydelse då? Jo, eftersom ANC:s nästa ordförande antagligen kommer att bli Sydafrikas nästa president. I Sydafrika väljs presidenten nämligen inte av folket, utan av parlamentets underhus National Assembly. ANC har som tidigare nämnt varit det största partiet i parlamentet i över 20 år, och med all sannolikhet kommer ANC behålla den positionen även efter nästa parlamentsval. I det här fallet blir den som är ordförande för ANC Sydafrikas nästa president, och kan på många sätt avgöra hur landet styrs de kommande åren. Den stora frågan för ANC:s delegater vid konferensen blir därför på vilket sätt de vill att landet utvecklas.

Det finns även en sannolikhet att den som blir ANC:s ordförande blir Sydafrikas president tidigare än 2019 när nästa parlamentsval hålls. När Jacob Zuma vann över Thabo Mbeki i ANC:s ordförandeval i december 2007, steg Thabo Mbeki ned från presidentskapet nio månader innan hans presidentperiod var slut. Under tiden från att Mbeki steg ner till att följande parlamentsval hölls var Kgalema Motlanthe Sydafrikas president. Mothlanthe hade en väldigt låg politisk profil innan han blev vald till president, och många ansåg att han bara var ansiktet utåt, medan det i verkligheten var Jacob Zuma som var hjärnan bakom presidentskapet. Den 9 maj 2009 blev Jacob Zuma Sydafrikas president och Kgalema Motlanthe blev vice president.

Ett liknande scenario kan komma att ske nu, särskilt eftersom ANC är ner i opinionsmätningarna och Zuma är en mycket omtvistad och till stora delar opopulär president. Man kanske tänker att ifall Zuma stiger ner, stiger opinionssiffrorna och ANC:s chanser att regera som ensamt parti även efter nästa parlamentsval är stora. Vad som kommer att hända vet ingen ännu, men det kommer att vara en spännande månad för ANC och för hela Sydafrika.

ANC Konferensen

De två huvudkandidaterna till ANC:s nästa ordförande är Cyril Ramaphosa och Nkosazana Dlamini-Zuma. De fyra övriga kandidaterna förväntas inte kunna bli valda, men det finns ändå ingen som med säkerhet kan säga vad som kommer att hända på konferensen, eftersom delegaterna röstar i en sluten omröstning. Med all sannolikhet blir nästa ordförande ändå Ramaphosa eller Dlamini-Zuma.

Cyril Ramaphosa har varit vice president i Sydafrika sedan 2014 och vice ordförande för ANC sedan 2012. Han är en etablerad affärsman och hans ledarskap uppskattas av ekonomer, investerare och affärspersoner men inte lika mycket av ANC:s vänsterfalang. Det som många delegater ändå kanske mest uppskattar med honom är att han representerar förändring. Rampahosa har starkt kritiserat det arbete Zuma har gjort och det stora korruptionsproblemet som Sydafrika står inför idag. Den andra huvudkandidaten, Nkosazana Dlamini-Zuma, har bland annat varit hälsominister, utrikesminister och inrikesminister. Hon har varit ordförande för Afrikanska Unionens kommission 2012-2017. Hon har en gedigen politisk karriär bakom sig, men hon representerar ingen förändring. Hon har inte kritiserat Zuma eller hans regering, och har inte diskuterat det arv som Zuma kommer att lämna efter sig. Många anser dessutom att på grund av att hon varit gift med Jacob Zuma 1982-1998 skulle hennes presidentskap vara väldigt likt Jacob Zumas presidentskap.

Splittras partiet?

Till ANC:s nationella konferens skickas delegater från lokala och regionala konferenser. På sina möten väljer de lokala och regionala konferenserna vilken kandidat de vill stöda, men omröstningen på den nationella konferensen är ändå hemlig, så delegaterna kan välja att rösta på någon annan än den som deras lokala eller regionala konferens har valt. De lokala och regionala konferenserna har hittills präglats av splittring, valfusk och även våld i vissa fall. I Eastern Cape slutade konferensen med att delegaterna kastade stolar på varandra – eftersom man helt enkelt var så tudelade vem man skulle välja att lägga sina röster på vid den nationella konferensen. Just nu kan dessutom vem som helst vinna ordförandevalet, och båda huvudkandidaterna säger att de har tillräckligt många röster för att vinna.

På grund av den stora splittringen i partiet har till och med vissa lokala konferenser nominerat en ”enighets-kandidat” istället, vilket innebär att de inte vill rösta på varken Ramaphosa eller Dlamini-Zuma, utan en kandidat som kommer att ena partiet. Vem ”enighets-kandidaten” är, är fortfarande oklart, men det som är klart är att det finns en otroligt stor tudelning i ANC just nu. En del tycker att Zuma har gjort ett bra jobb och vill fortsätta på hans linje, och andra kräver en förändring i Sydafrika och i ANC. Om Dlamini-Zuma vinner kommer det antagligen betyda en fortsättning av Zuma linjen och vissa ifrågasätter vem som egentligen kommer att vara vid makten. Ifall Ramaphosa väljs betyder det att de som vill ha förändring vinner, med vad kommer att hända med de som stöder Zuma? Det finns en risk för att partiet delas i tu, särskilt om Dlamini-Zuma vinner ordförandeskapet. En tudelning kommer säkert att motarbetas på alla sätt av Zuma-gruppen, men risken finns ändå. Och det skulle förändra det sydafrikanska politiska spelfältet för alltid. Den 18 december kommer vi förhoppningsvis få veta vem som styr ANC och Sydafrika under den närmaste framtiden.

Lisa Palm