It is June, not May

09.06.2017 kl. 18:12
Theresa May och hennes stab gjorde en enorm felbedömning om hur tillfälligt stöd översätts som valresultat. Resultatet visar att en stor del av befolkningen inte stöder regeringens position med EU och det ger hopp att regering kommer att förmjuka sin attityd och strategi gentemot EU. Det skulle vara till hela Europas fördel.

Vem ska komma genom dörren vid Downing Street 10? Det får vi se snart. (BILD: UK Government)

Ett Pinsamt resultat för May

En kröning som blev inhiberad. Ett till beslut av en Tory ledare som resulterade i ett pinsamt resultat.

Theresa May och hennes stab gjorde en enorm felbedömning om hur tillfälligt stöd översätts som valresultat. Konservativa räknade att de kunde styra valets narrativ och hålla valets tema inom Brexit. Men så går det inte när det handlar om parlamentsval. Det är oundvikligt att andra frågor dyker upp, vardagen slår en på ansiktet.

Det ledde till att Konservativa förlorade sin majoritet i parlamentet och Labour lyckades öka sitt mandat, vilket gick helt och hållet i motsatt riktning vad statsminister Theresa May hade förväntat. Hon trodde att man kan strategiskt spela med sitt mandat och att väljarna skulle acceptera det utan några frågor överhuvudtaget. Det blev kostligt för henne och partiet, inte makten men ledarskapet och tilltron har förlorats.

Brexit förhandlingsutrymmet blev inte starkare och bredare, det blev svagare. Det konservativa partiet måste vara ytterst missnöjd på ledarskapet och kommer att ifrågasätta Mays position som partiets ledare. Jag skulle vara överraskad om hon sitter kvar som statsminister efter sommaren.

Samtidigt alla som ifrågasatte Labour och deras ledare Jeremy Corbyn måste medge att han faktiskt lyckades leverera en väldigt bra kampanj och vann över många väljare. Labour hade inte de mest realistiska vallöften men de tilltalade väljarna: deras policy skapade hopp och passion bland folket och väljarna kände på sig att åtminstone det andra etablerade partiet bryr sig om människornas vardag.

Liberalerna fick några mandat till

För liberaldemokraterna var narrativet något annorlunda, i början fanns det hopp att väljarna skulle se partiet som den riktiga oppositionen. Att partiet skulle vara alternativ för Labour som hade tidigare misslyckats hålla regeringen ansvarig i parlamentet gällande Brexit. Partiet hade faktiskt också hoppats på att Brexit skulle kunna höja deras profil i valet men som sagt det fanns mycket annat också på bordet. Labours återkomst klämde Liberaldemokraternas momentum, men hur som helst så lyckades partiet öka sitt mandat med några platser.  Det betyder att det finns ännu krafter som stöder liberalism i Storbritannien och möjligtvis i framtiden kunde de återhämta sig till de mandaterna partiet hade före år 2015.

Detta parlamentsval handlade mycket om personlighet mellan ledarna och där hade Corbyn en fördel. Folket upplevde att det har varit för många val på sistone vilket hjälpte inte Konservativas försök att få ett rasande vinst. Den andra förloraren av parlamentsvalet var det skotska självständighets partiet: deras mandat förminskades rejält i Westminster. Det betyder att skotska självständighetsrörelsen förtvinar och en möjlig folkomröstning om självständighet är långt ifrån realitet.

Nationellt var resultatet inte det mest önskvärda. Konservativa kommer att fortsätta i regeringen med hjälp av det nordirländska partiet. Parlamentsvalet hämtade inte stabilitet som landet hade behövt under Brexit-förhandlingsperioden, det hämtade istället osäkerhet och en svagare regering.

Nästa val redan på hösten?

Osäkerheten betyder att ett parlamentsval till är möjlig senare på hösten eller nästa år. Theresa May gjorde ett själviskt beslut som hon och hela landet hamnar nu betala för.

Resultatet visar också att en stor del av befolkningen inte stöder regeringens position med EU och det ger hopp att regering kommer att förmjuka sin attityd och strategi gentemot EU vilket skulle vara till hela Europas fördel.

Niklas Backlund