Det som var länge förväntat hände vid en oförväntad tidspunkt

19.04.2017 kl. 20:18
Premiärminister Theresa May levererade en stor påsköverraskning med att meddela att hon söker att upplösa parlamentet och ha nyval den åttonde juni. Det betyder endast sju veckors tid att kampanjera för parlamentsvalet, det kommer verkligen att bli galna dagar i Storbritannien.

Bakgrund för beslutet

Inom kort efter den ökanda Brexit-folkomröstningen hade ägt rum och ända till ungefär februari talade politikerna samt befolkningen om att ett nyval kunde vara sannolik och även nödvändig. Emellertid, efter att Brexit-lagstiftningen klubbades igenom och Artikel 50 åkallades av premiärministern i mars kändes det osannolikt och något ovidkommande pga. nu var det tid att fokusera på förhandlingarna mellan brittiska regeringen och EU. Hennes stab hade också flera dagar meddelat att inget parlamentsval skall förväntas före år 2020.

Men nu hände det oförväntade beslutet vid en tidpunkt då Brexit-förhandlingarna har inletts och folket har mer eller mindre accepterat det rådande läget. Orsakerna är dock väldigt klara för beslut som Theresa May och hennes stab gjorde. Det är en blanding av politisk opportunism och förhandlings pragmatism, detta sagt så är det ett smart beslut av henne.

Genom att vinna parlamentsvalet skulle de konservativa förstärka mandatet för deras Brexit-ansats, det skulle vara en stark förnyad signal för EU att det finns ingen möjlighet för U-sväng med Brexit. Det är också ett sätt att tömma rebelliösa Konservativa från parlamentsgruppen, men vad som är viktigaste så undviker man parlamentsval som skulle ske genast efter att förhandlingarna med EU borde avrundas. Detta ger Mays regering mera tid och mandat att förlänga förhandlingarna med EU, det här betyder att nästa parlamentsvalet flyttas till år 2022.

Valets resultat

Beslutet att ha parlamentsval vid denna tidpunkt handlar också om att Labour (största oppositionspartiet) är väldigt svag. Labour är väldigt opopulära och inte minst pga. deras ledare Jeremy Corbyn har inte lyckats ena partiet.

Enligt de senaste gallupresultaten skulle Konservativa öka deras majoritet i parlamentet med ungefär 100 personer. Ett problem med Jeremy Corbyn är att han inte är nära heller trovärdig, han är ur usel att argumentera över tematiska frågor och fokuserar inte tillräckligt mycket på värden som tilltalar breda skarorna av Labour väljarna. Jag tror personligen att Corbyn hamnar avgå som leadare av partiet efter valet, det skulle nämligen vara en logisk tidpunkt. Naturligtvis kommer det att bero på valresultatet som förmodligen kommer att vara en stor förlust.

Något som kommer att vara riskabelt för May är att hon nu sätter sin politiska image i spelet, hon upplevs att vara en ärlig förhandlare men nu riskerar hon skapa en bild av sig själv som en politisk opportunist.

Hon riskerar också att försämra sin position i Skottland, hon har upprepade gånger sagt att nu är inte rätta tidpunkten för en skottisk självständighetsfolkomröstning. Men det blir svårt för henne att motivera detta i fortsättningen då hon själv ordnar ett parlamentsval vid denna tidpunkt. Man kan också se parlamentsvalet som Brexit-folkomröstning vol. 2, men att kunna ändra riktningen för Brexit-tåget kräver att Konservativa inte kan hålla sitt majoritet i parlament som är ytterst osannolikt.

Liberal Democrats kommer förmodligen att vara vid sidan om Konservativa den andra stora valvinnaren med sitt valtema om att motstå anti-brexit och fungera som den ända verkliga oppositionen mot de konservativa, men deras positiva valresultat kommer inte vara avgörande för de hamnar kliva upp från bottnet och knappast kommer att nå samma nivå de föll från år 2015.

Men det har varit intressant att se hur mycket media har redan nu betonat Liberal Democrats i valdiskussionen och har gett nästan lika mycket uppmärksamhet åt dem som till Labour. Det visar naturligtvis att Brexit är ett viktigt valtema men också hur dåligt Labour presterar vid nuläget.

Femtio dagar till valet

Att upplösa parlamentet och kalla in val visar hur mycket politisk strategi det sker bakom kulisserna. Visst handlar det också om att förbättra positionen i förhandlingarna med EU, men för Theresa May det går ut på först att förstärka de konservativa i parlamentet vid ett fördelaktigt läge, vilket kan kritiseras men det här är vad som politik är i gott och ont. Det går ut på att vinna över sin motståndare och främja sin åsikt, inte att gå medelvägen där alla partier kan känna sig bekväma.

Det kommer att vara hektiska tider i Storbritannien, speciellt för de politiska partierna. Det tar en tid att mobilisera kampanjteamerna, pengainsamlingen måste aktiveras, kampanjstrategin måste vässas och nya policymål bör tänkas om.

Nästa femtio dagar kommer att vara en galen men också en spännande tid här på brittiska öarna och jag ser verkligen framemot att få vara med och jobba med i Liberal Democrats kampanj och se hur det stora maskineriet fungerar här i ”gamla demokratin”!

Niklas Backlund jobbar som praktikant vid Liberal Democrats i London.

Niklas Backlund