Medieverkligheten: Förändras eller gå under

25.10.2016 kl. 19:51
Yle Fem och Yle Teema skall dela kanalplats i framtiden. I Svenskfinland talas om en domänförlust. Den verkliga domänförlusten är dock här om de finlandssvenska medierna inte klarar den digitala övergången, skriver tankesmedjan Agendas verksamhetsledare.

Tummen scrollar upp och ner på mobiltelefonen. Ibland stannar den till vid något intressant. Statusuppdateringar från vänner och bekanta blandas på sociala medier med nyhetsuppdateringar från internationella mediejättar, rikssvenska kvällstidningar och finlandssvenska mediesajter. Tummen hittar en spännande rubrik och trycker till. Om rubriken levererar vad den lovat scrollar tummen vidare. Möts den av en betalmur letar den irriterat efter back-knappen.

Så här kunde något förenklat mediebeteendet bland den yngre generationen beskrivas. Nyhetskonsumtionen sker inte genom en papperstidning som hämtas från postlådan eller genom att man bänkar sig i tv-soffan framför kvällsnyheterna. Förbi är den tid då de finlandssvenska familjerna hetsskalade potatisen under BUU-klubben för att få middagen klar i tid till TV-nytt.

Visserligen är det fortfarande många finländare som dagligen ser många timmar på traditionell tv om dagen. Men det är endast den befolkning som är lite till åren som är broadcast tv:n trogen. De unga har för ett bra tag sedan försvunnit in i den digitala världen.

Det är den mödosamma processen in i det digitala som mediehusen runt om i västvärlden och i Svenskfinland befinner sig i nu. Vi har bevittnat KSF Medias kamp med en allt skrynkligare papperstidning och nu ser också Yle om sitt hus inför framtiden. I det ingår planerna på att Yle Fem och Yle Teema skall dela kanalplats.

Medierna är en viktig hörnsten i Svenskfinland. Därför har också tankesmedjan Agenda arrangerat tre seminarier i anslutning till detta tema. Diskussionerna i Agendas regi kan sammanfattas med en mening: ”Förändras eller gå under.”

I Svenskfinland har ordet domänförlust använts flitigt både vad gäller HBL:s sjunkande pappersupplaga och Yle Fems roll i den stundande kanalreformen. Men det är inte nödvändigtvis här som de mörkaste molnen hopar sig.

Den verkligt stora domänförlusten är här om de finlandssvenska mediehusen inte lyckas fullt ut i den digitala övergången. Då riskerar en hel generation finlandssvenskar att hamna i medieskugga. Svenskfinland kan inte bara slå vakt om gamla domäner. Vi måste göra nya inmutningar också.

Mattias Fagerholm

verksamhetsledare

tankesmedjan Agenda


 

Mattias Fagerholm