Nöyryyttä Suomi! - olemme kiinalainen Hämeenlinna

15.06.2016 kl. 13:46
5,5 miljoonaa ihmistä mahtuu virhemarginaaliin Yhdysvaltojen laskiessa väestönsä. Koko väestömme mahtuisi keskikokoiseen kiinalaiskaupunkiin. Toivon, että näkisimme Suomen paikan realistisesti: olemme pieni maa, joka ei tällä hetkellä ole isomman valtion puristuksessa vaan pystyy toimimaan melko vapaasti. Meidän tämänhetkinen vapaus ja elintaso ovat kuitenkin joka päivä täysin riippuvaisia Euroopan toimivuudesta.

Euroopan Unionin parlamentti. (kuva: Alina Zienowicz)

Olen usein miettinyt, mitä tuli opittua Washingtonissa keväällä 2015. Olin tuolloin viiden kuukauden ajan töissä Center for Transatlantic Relations -nimisessä ajatushautomossa ja sain etuoikeuden keskustella päivittäin maailman johtavien asiantuntijoiden kanssa. Yksi merkittävimmistä oivalluksistani tuolta ajalta oli nöyryys ymmärrettyäni, mikä on Suomen todellinen asema maailmassa. Suomessa eläessään helposti luulee, että maailma pyörii jollain tavalla Suomen ympärillä ja että muut maat olisivat riippuvaisia Suomesta. Tämä on pienelle maalle vaarallinen illuusio.

Todellisuus on se, että 5,5 miljoonaa ihmistä on vain pyöristysvirhe Yhdysvaltojen väkiluvussa. Yhdysvalloissa on yksinään paperittomia ihmisiä noin kolmen Suomen verran. Kalifornian osavaltio vastaa yli seitsemää Suomea. Toivon, että näkisimme oman paikkamme realistisesti: me olemme tällä hetkellä melko vapaita toteuttamaan omaa politiikkaamme, mutta olemme joka päivä täysin riippuvaisia muista maista. Elintasomme ja turvallisuutemme ovat Euroopan toimivista struktuureista ja pohjoismaisesta viitekehyksestä kiinni.

Perussuomalaiset nuoret ovat menossa polttamaan EU:n lipun kansalaistorille 23.6.2016 tukeakseen Iso-Britannian eroa EU:sta. He toivovat, että Brexit käynnistäisi dominoefektin, joka johtaisi lopulta nykymuotoisen EU:n romahdukseen. Itsenäiset kansallisvaltiot tuovat perussuomalaisten nuorten näkökulmasta toimivamman Euroopan. Monet asiantuntijat, kuten Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen, kuitenkin varoittavat Brexitin aiheuttavan todennäköisesti suurta vahinkoa eurooppalaisille. 28 maan tehokas toiminta yhteisenä kokonaisuutena vaatii keskitettyä organisointia.

Tämä perussuomalaisten nuorten EU-vastaisuus on paradoksaalista. En usko, että yksikään näistä nuorista olisi esimerkiksi valmis laskemaan elintasoaan, vaikeuttaa omaa matkustamistaan Euroopassa ja elää Suomessa, joka on muusta maailmasta eristäytynyt. Suomi on nyt ja tulevaisuudessa riippuvainen muusta maailmasta, halusimme tai emme. Pienen maan ulkopoliittinen liikkumatila on aina hyvin rajallinen. Pienen maan tulee tehdä itsensä jatkuvasti kiinnostavaksi ja relevantiksi toimijaksi, jolloin arroganttiin ajatteluun ei ole varaa.

Euroopasta eristäytyneinä emme suinkaan olisi riippumattomia. 150 miljoonan asukkaan Venäjä mielellään lisäisi Suomen vaikutuspiiriinsä eikä Suomella tässä vaiheessa olisi vaihtoehtoja. Kohtelisiko Putin Suomea oikeudenmukaisemmin kuin mitä Euroopan Unioni on tähän asti meitä kohdellut? Suosittelen perussuomalaisille nuorille tutustumismatkaa esimerkiksi Georgiaan, jossa vierailtua muistuttaa myös EU:n turvallisuuspoliittista puolesta.

Toivon meille kaikille suomalaisille lisää nöyryyttä ja ymmärrystä siitä, että muu maailma vielä toistaiseksi syleilee Suomea: Naton ovea pidetään meille auki ja presidenttimme kutsutaan muiden pohjoismaiden mukana Valkoiseen taloon. Meidän asemamme ja vaikutusvaltamme 5,5 miljoonan asukkaan maana on globaalisti katsoen yllättävän suuri. Suomella on erinomainen maine avoimena ja sivistyneenä maana. Maineen katoessa, muulla maailmalla ei ole taloudellista pakkoa tehdä yhteistyötä kanssamme. Muu maailma ei ole Suomesta automaattisesti riippuvainen.

Ajattelen meneväni Kansalaistorille juttelemaan näiden nuorten kanssa ja toivottavasti pystyn tarjoamaan heille uusia näkökulmia. Toisaalta voin myös oppia ymmärtämään syitä, miksi heidän mielestään EU:n lippu pitää polttaa. Koulutuksella Suomi on paikkansa maailmalla ansainnut ja jokainen ansaitsee oppia. Olen itse nuorena polttanut Amerikan lipun. Sain olla tuolloin äärimmäinen, mutta olen tämän jälkeen oppinut näkemään Yhdysvallat uudessa, monipuolisemmassa, valossa.

Tottakai EU:ssa on iso kasa ongelmia ja ymmärrän täysin EU:hun kohdistuneen kritiikin, mutta onko parempi olla mukana ratkaisemassa yhteisiä haasteita vai heittää pyyhe kehään ja luovuttaa?

Jaan Siitonen, VTM, työskentelee poliittisena asiantuntijana Svenska Bildningsförbundetilla.

Jaan Siitonen